NS moet gewoon zijn eigen prestaties verbeteren i.p.v. een ander concurrent dwarsbomen. Tussen Zwolle - Emmen was voor de komst van Arriva het prestatieniveau van NS ook al niet best. Voor NS was dit spoorlijn van secundair belang. Dat merkte je vooral aan de inzet van oud(ste) treinmaterieel zoals plan V. En dat was niet alleen voordat bekend werd dat Arriva het zou overnemen van NS.
Als NS in de toekomst concessies wilt winnen moet het zijn eigen prestaties gaan verbeteren door o.a. nieuwe treinen, comfort, betaalbare tarieven, service en punctualiteit. Punctualiteit heeft NS niet geheel in eigen hand want het is afhankelijk van wat er op het spoor gebeurt. Daar heeft Arriva/Syntus net zoveel last als NS.
Waarom zou provincie Overijssel gekozen hebben voor Syntus? Omdat die waarschijnlijk bereid is het meest te voldoen aan alle eisen van provincie Overijssel. En als NS echt met een beter bod had kunnen komen had provincie Overijssel wel gekozen voor NS
https://www.youtube.com/watch?v=9Da6GYDh2Hs